Uttrycket "quodlibet" har många betydelser:

Dels är det ett latinskt begrepp som betyder ungefär "som det behagar" men det är även en musikterm för en kombinerad komposition av flera välkända melodier. Antingen samtidiga eller, mindre vanligt, med melodierna i följd. Oftast av humoristiska skäl. Quodlibet kan också referera till en blandning av olika sångtexter i någon vokal komposition.

Även om kombinationen av två eller fler samtidiga melodier går tillbaka ända till tolvhundratalet, t.ex. i motetter som är samtidigt uppbyggda av någon "liturgisk" och någon "värdslig" sång, så var "quodlibets" mest populära på femton- och sextonhundratalen.

I tyska manuskriptsamlingar från denna tid, finns många exempel på polyfona sånger uppbyggda enligt denna princip. Ett engelskt exempel är "the Cries of London" av Orlando Gibbons. Det mest kända exemplet på en "quodlibet" finner man dock i finalen till J.S. Bach's Goldbergvariationer för cembalo från 1742.

Det senare är måhända lite för modern musik för oss. :-)
(reds. anm.)


Quod Libet - musikgruppen som spelar, sjunger och berättar om medeltid och renässans.